کد خبر: ۵۲۹۱۹۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۳     ۰۴ شهريور ۱۴۰۲
دولت سیزدهم می‌دانست با افزایش ساخت مسکن می‌تواند قیمت آن را کنترل کرده و همچنین با توجه به تقاضای بالای مردم جوابگوی نیاز آنها باشد. به همین خاطر وزیر راه و شهرسازی از سیاست‌های تلفیقی دولت اعم از مجموعه‌های مجتمع‌سازی، واحدهای ویلایی تک‌طبقه، نوسازی بافت فرسوده، طرح جوانی جمعیت و اعطای تسهیلات متعدد در این حوزه خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری 598، مسکن یکی از نیازهای مهم مردم به شمار می‌رود که در طول سال‌های سکانداری دولت قبل به فراموشی سپرده شده بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، عاقبت این حوزه دستخوش تغییر شد به طوری که وزارت راه و شهرسازی با ارائه طرح‌هایی نظیر نهضت ملی مسکن شروع به ساخت مسکن برای مردم کرد.
 
در نتیجه واحدهای مسکونی بسیاری در اختیار مردم قرار گرفته و در پی آن، شاهد کنترل قیمت‌ها هستیم. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی به مناسبت هفته دولت، واحدهایی را که ساخت آنها به اتمام رسیده و آماده استفاده است، در اختیار مردم قرار می‌دهد.
 
در همین ارتباط وزیر راه و شهرسازی به منظور افتتاح ۳ هزار و ۷۳۸ پروژه نهضت ملی مسکن، به استان زنجان سفر کرد.
 
از بین واحدهای قابل افتتاح ۴۰۰ واحد مسکونی مربوط به اجرای ﻗﺎﻧﻮن ﺟﻮانی ﺟﻤﻌﯿﺖ در استان زنجان بود. همچنین بخش‌هایی از واحد‌های مسکونی پروژه‌های  ﻃﺮح ﻧﻬﻀﺖ ملی مسکن در دست ساخت همچون کوی ﺛﻤﯿﻦ۲،  کوی ﻓﺮﻫنگ زﻧﺠﺎن، ﻃﺮح ﻧﻬﻀﺖ ملی مسکن کوی زنگان و کوی ﻧﺼﺮ در این سفر افتتاح شد.
 
۱۰۵۱۶ واحد مسکونی روستایی و تعدادی واحد در ﺻﺎﺋﯿﻦ ﻗﻠﻌﻪ ﻓﺎز یک که مربوط به نهضت ملی شهرهای زیر ۱۰۰ هزار جمعیت  بود نیز افتتاح شد. همچنین تعدادی از واﺣﺪﻫﺎی مسکونی در بازآفرینی شهری و مسکن‌های خودمالکی از دیگر پروژه‌های افتتاح شده در سفر وزیر راه و شهرسازی به زنجان بود.
 
* شتاب‌دهی به پروژه‌های نهضت ملی مسکن با سیاست‌های تلفیقی دولت
دولت سیزدهم می‌دانست با افزایش ساخت مسکن می‌تواند قیمت آن را کنترل کرده و همچنین با توجه به تقاضای بالای مردم جوابگوی نیاز آنها باشد. به همین خاطر وزیر راه و شهرسازی از سیاست‌های تلفیقی دولت اعم از مجموعه‌های مجتمع‌سازی، واحدهای ویلایی تک‌طبقه، نوسازی بافت فرسوده، طرح جوانی جمعیت و اعطای تسهیلات متعدد در این حوزه خبر داد.
 
مهرداد بذرپاش بیان کرد: به فضل خدا رشد خوبی را در نهضت ملی مسکن شاهد هستیم که مجموع پروژه‌های افتتاح شده، حدود ۳ هزار و ۷۰۰ باب منزل مسکونی اعم از  پروژه‌های نهضت ملی، منازل خودمالکی، روستایی و بافت فرسوده است که در هفته دولت تقدیم هموطنان عزیز زنجانی شد.
 
بذرپاش افزود: با توجه به محدودیت منابع و موانع موجود، پروژه‌ها با سرعت خوبی در حال اجراست و ۵۰ درصد آنها پیش رفته است.
 
وی ادامه داد: بیش از ۵۰۰ هکتار زمین نیز تخصیص داده شده است که اصلی‌ترین متقاضیان آن در شهر زنجان است و موضوع تخصیص زمین در این استان مرتفع شده است. همچنین ۷۰۰ واحد در شرق و غرب شهر زنجان توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) به بهره‌برداری رسیده است. گفتنی ا‌ست برخی واحدهای سال گذشته تحویل داده شد که حدود 2 ماه از سکونت ساکنان نیز می‌گذرد.
 
بذرپاش ضمن ابراز امیدواری گفت: واحدهای باقیمانده تا آخر سال و مابقی واحدهای هدف‌گذاری شده ظرف ۶ ماه ابتدایی سال آینده تقدیم مردم عزیز خواهد شد.
 
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سیاست‌های تلفیقی دولت و وزارت راه و شهرسازی افزود: مجموعه‌های مجتمع‌سازی از سیاست‌های دولت است که از این به بعد سرعت می‌گیرد. بخش دیگر منازل تک‌واحدی و ویلایی در استان‌هایی است که ظرفیت داشته باشد و این موضوع شتاب گرفته است.
 
* اجرای طرح جوانی جمعیت به مدت 2 هفته
اجرای طرح جوانی جمعیت و اهتمام به بافت‌های فرسوده از اقداماتی بود که وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن انجام داد. در همین باره بذرپاش خاطرنشان کرد: محور دیگر برنامه‌های دولت طرح جوانی جمعیت است که از ابتدای ماه ربیع‌الاول در همه استان‌ها به مدت 2 هفته انجام می‌شود و در نهایت محور بعدی حوزه بافت فرسوده و ناکارآمد است که چون خدمات روبنایی و زیربنایی حداقلی در آن وجود دارد و هویت شهر برقرار است، افراد سریع‌تر می‌توانند ساکن شوند.
وی افزود: مجموع این سیاست‌ها اقدامات مربوط به نهضت ملی مسکن را تسریع می‌کند تا به فضل خدا «نهضت مردم» محقق شود.
 
* رشد ۴۰ درصدی نوسازی بافت فرسوده در سراسر کشور
نوسازی بافت فرسوده از اقداماتی بود که می‌توانست در زمان کوتاه‌تر با قیمت کمتر مردم را صاحب خانه کند. از همین رو وزارت راه و شهرسازی با اهتمام به این موضوع سعی دارد با نوسازی بافت‌های فرسوده در سراسر کشور، قدم مثبتی در راستای تولید و ساخت مسکن بردارد.
 
وزیر راه و شهرسازی درباره بافت فرسوده تشریح کرد: پرداختن به این محور امنیت و سلامت ساکنان بافت فرسوده را تامین می‌کند که در این راستا با مکانیزم‌های تشویقی و بسته ۱۹‌بندی مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی، رشد ۴۰ درصدی آن را در سراسر کشور شاهدیم.
 
بذرپاش گفت: محور بعدی موضوع خانه‌های روستایی است که ۱۶۰ هزار خانه روستایی در سراسر کشور در حال ساخت است و در این راستا امسال یک کار جدید هم در روستاها انجام می‌شود که واگذاری زمین است. امسال ۵۰۰ هزار قطعه با همکاری بنیاد مسکن جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود که کار بزرگی است و سرعت ساخت و ساز در روستاها را افزایش می‌دهد.
 
وی با بیان اینکه این تصمیم در دولت اتخاذ شده، ادامه داد: همه این سیاست‌ها توأمان سبب می‌شود مسکن مردم محقق شود، البته دولت باید با واگذاری زمین و تسهیلات و... همه زمینه‌ها را فراهم کند که در نهایت شرایط مساعدی فراهم شود که خود مردم مسکن بسازند.
 
وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ همه شاخص‌های ما در نهضت ملی مسکن اعم از تامین زمین، واگذاری زمین و ارائه تسهیلات و... درحال رشد است که به فضل الهی در سال ۱۴۰۳ کامل‌تر می‌شود.
 
* کاهش سود بانکی از ۲۳ به ۱۸ درصد
یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای حل مساله مسکن، افزایش تسهیلات بانکی متقاضیان مسکن، همچنین کاهش سود بانکی از 23 به 18 درصد بود که بذرپاش درباره تسهیلات بانکی این حوزه گفت: از ابتدای سال تاکنون در حوزه بانکی چند اتفاق رو به جلو محقق شد. برای مثال مبلغ وام از ۳۵۰ میلیون تومان به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت که وام روستایی نیز باید افزایش یابد.
 
وی همچنین با اشاره به کاهش سود بانکی که مورد تأیید رئیس‌جمهور نیز بود، اعلام کرد: در بخش دیگر  نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت که با روش‌های پلکانی باز هم کاهش خواهد یافت.
 
* افتتاح۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در هفته دولت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مجموعه اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن و پیشرفت ۵۰ درصدی این پروژه‌ها در استان زنجان اعلام کرد: در هفته دولت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان‌های مختلف افتتاح می‌شود و در روزهای آینده، خبرهای خوشی در این زمینه به گوش می‌رسد.
 
مهرداد بذرپاش افزود: در مجموع در استان زنجان پروژه‌های مسکن پیشرفت ۵۰ درصدی داشته که برخی واحدهای مسکونی به مردم تحویل شده است و مابقی تا ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ تحویل داده می‌شود.
 
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ۳ هزار و ۷۳۸ واحد هم در حوزه واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله، زمین‌های روستایی، خودمالکی و بافت فرسوده تحویل مردم شد که این افتتاح در راستای افتتاح یک‌صدهزار پروژه مسکن در هفته دولت انجام شد.
 
وی ادامه داد: این روزها در همه استان‌ها برنامه افتتاح برقرار است اما نظر به اینکه در ماه‌های محرم و صفر قرار داریم، به روزهای آتی موکول شده است که طی چند روز آینده با حضور رئیس‌جمهور برنامه افتتاح بسیاری از پروژه‌ها در استان‌های مختلف کلید می‌خورد.
 
وی تصریح کرد: واگذاری زمین در روستاها که در مجاورت شهرها واقع هستند اما تعریف روستایی دارند، با همکاری بنیاد مسکن آغاز خواهد شد.
 
* سهم ۳۰ درصدی تولید مسکن در کاهش تورم کشور
تولید می‌تواند اثرات مثبتی بر اقتصاد کشور بگذارد، از همین رو ساخت مسکن نیز نوعی تولید محسوب می‌شود که می‌تواند هم نیاز مردم را فراهم کند و هم با پای کار آوردن بانک‌ها، کاهش تورم را در کشور به همراه داشته باشد.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: واگذاری زمین‌های ملی موجود در روستاهای همجوار شهرها به متقاضیان نهضت ملی مسکن از سیاست‌های این وزارتخانه بوده که در حال عملیاتی شدن است.
 
مهرداد بذرپاش در جلسه شورای مسکن استان زنجان بیان کرد: واگذاری  زمین‌های ملی موجود در روستاهای همجوار شهرها به صورت ۹۹ ساله و با پرداخت تسهیلات ساخت در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
 
بذرپاش درباره موضوع درجه‌بندی زمین‌های کشاورزی در برخی اراضی مورد نظر برای احداث واحدهای نهضت ملی مسکن گفت: در استان‌های مختلف از جمله استان‌های شمالی و برخی شهرهای کشور که خاک حاصلخیز و مرغوب دارند با این مشکل مواجه هستیم و لازم است این مسأله با ذکر نام شهرها از راه اصلاح قانون حل‌وفصل شود.
 
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سهم ۳۰ درصد تولید مسکن در کاهش تورم کشور اشاره کرد و گفت: بانک‌ها با پای کار بودن در تامین منابع لازم برای پیشبرد پروژه‌های نهضت ملی مسکن در واقع در راستای کاهش نرخ تورم حرکت می‌کنند.
 
بذرپاش به گزارش‌های مراجع رسمی درباره روند کاهشی نرخ تورم مسکن در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: مشارکت و همراهی دستگاه‌های مختلف در تولید مسکن، نقش موثری در کاهش کلی نرخ تورم خواهد داشت.
 
در جلسه شورای مسکن استان زنجان، تامین زمین در محدوده روستاهای نزدیک شهرهای این استان به تعداد ۲۰ هزار قطعه ۲۰۰ متری به تصویب رسید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها